Hoe neem je een sauna


De oorspronkelijk uit Finland afkomstige sauna is een warmtebad in een houten cabine, dat sinds mensenheugenis bekend is om zijn therapeutische werking.

In de cabine heerst een temperatuur tussen de 60 en 100°C bij een zeer lage luchtvochtigheid, zodat het zweet verdampt en de huid niet te warm wordt.

Het weldadige effect van de sauna met zijn droge, hete lucht is dat het lichaam in zeer korte tijd een aanzienlijke hoeveelheid toxines uitscheidt en intens wordt verwarmd.

De sauna biedt vele voordelen voor alle leeftijden, een enkele uitzondering daargelaten.

De beginnende saunaganger moet er rekening mee houden dat het lichaam enige tijd nodig heeft om aan bepaalde prikkels te wennen. Daarom moet je bij het nemen van de sauna attent zijn en de aanbevolen fasen volgen, zonder iets te forceren, zodat het lichaam volop van de weldadige effecten van de sauna kan genieten.

Zo neem je een sauna

Om te beginnen moet je nooit een sauna nemen met een lege of te volle maag. Je kunt dus het best iets lichts eten, bijvoorbeeld cereals, yoghurt of fruit.

Net zo belangrijk is het om het lichaam een goede vochtreserve te geven om de transpiratie te bevorderen. Drink dus warme kruidenthee of andere dranken zonder suiker of koolzuur, en vooral zonder alcohol.

Was voordat je de sauna binnengaat het hele lichaam met water en zeep, en droog je af.
De voeten moeten warm zijn.

Nu kan je de cabine binnengaan, naakt of met een handdoek van natuurlijke vezels omgeslagen, om de transpiratie van het lichaam niet te hinderen.

De eerste fase
(opwarming)

De eerste fase (opwarming) duurt doorgaans 5 tot 8 minuten.

Je kunt liggen of ontspannen zitten, met de benen gebogen en de voeten ter hoogte van de zitting.

Blijf rustig liggen of zitten en probeer te ontspannen.

Aan het begin kan de lucht in de sauna droog lijken, je kunt dan wat water over de hete stenen in de cabine gieten om de luchtvochtigheid te verhogen en transpiratie te bevorderen.

De laatste twee minuten ga je normaal zitten, dus met de voeten omlaag, om de bloedsomloop weer aan de zittende houding aan te passen.

Na deze fase verlaat je langzaam de sauna, om bloeddrukdaling of draaierigheid te voorkomen.

De tweede fase
(afkoelen)

Volgens de klassieke Finse methode volgt nu een kort bad in ijskoud water, maar in plaats daarvan kan ook een koude of lauwe douche worden genomen. In beide gevallen moet je na het verlaten van de sauna minstens twee minuten wachten.

Richt de waterstraal bij het douchen eerst op de voeten en ga dan langzaam omhoog tot aan het hoofd, en niet andersom, om gevaarlijke verstoring van de bloedsomloop te vermijden.

De derde fase

De derde fase houdt in dat je weer tien minuten in de sauna doorbrengt, opnieuw gevolgd door een koude douche.

Aan het einde van elke saunagang

Wij raden aan om na elke saunagang een minuut of tien te gaan liggen om te ontspannen en ervoor te zorgen dat bloeddruk naar normale waarden kan terugkeren.

De afkoelfase moet ongeveer net zo lang duren als de opwarmfase.

Het verloren vocht moet meteen na de saunabehandeling worden aangevuld: door veel te drinken wordt het vochtniveau van het lichaam weer hersteld. Vloeistoffen en mineralen kan je uitstekend weer aanvullen met kruidenthee, vruchtensappen en smoothies.

.

NEWSLETTER

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van welzijn en lifestyle, voor thuis en in wellnesscentra


Sauna's en een hamam Effegibi
Ze zijn ontworpen door ontwerper
internationaal gerenommeerde

Elk item is Effegibi
onderworpen aan controles
kwaliteit, zowel in termen
esthetische en functionele

Elk item is Effegibi
onderworpen aan controles
kwaliteit, zowel in termen
esthetische en functionele

Vragen?

ico-circle-white-faq